Consument aan de macht?

Op deredactie.be stond vandaag een opiniestuk te lezen van Bart Van der Leenen met als kop “consument aan de macht”, over de evolutie van de sociale media en de impact daarvan op ons gedrag als consumenten.  Het artikel kan je hier lezen, hieronder mijn reactie.

Het valt me toch op dat dergelijke artikels over sociale media dikwijls meer weg lijken te hebben van een verkoopspraatje dan dat ze iets zeggen over de dagelijkse realiteit.

“Onze technologisch gestuurde sociale interacties evolueerden van gezwans en gekwetter tot een doelgerichte zoektocht naar persoonlijke meerwaarde.” stelt Van der Leenen. Het moet zijn dat er nog een andere Facebook is, want de versie die ik ken beperkt zich nog altijd in de eerste plaats tot gezwans en gekwetter.

Stellen dat “we niet langer producten kopen op basis van slogans en logo’s maar op aanbeveling van gelijkgezinden” lijkt me ook kort door de bocht. Voor sommige producten en diensten is dat wel gedeeltelijk zo (bv. restaurants inderdaad), maar dat kan en mag je niet veralgemenen. Natuurlijk hebben Facebook en co in deze een rol, een rol die meer en meer bedrijven actief opnemen, maar dat wil ook niet zeggen dat het broadcastmodel dood en begraven is. Zoals steeds gaat het nog altijd om een mediamix, het lijkt me toch dat de reclameblokken op de commerciële zenders nog steeds (te) goed gevuld zijn.

Daarnaast moet je ook nuanceren. Het is niet omdat x procent van de bevolking een smartphone of facebook account heeft dat ze die ook dagelijks intensief gaan gebruiken. Zie Second Life.

Social media hebben ontegensprekelijk een grote invloed op het leven van heel wat mensen (of dat een goede zaak is, dat is weer een heel andere discussie) én ze hebben een plaats in de marketingcommunicatiemix van bedrijven, maar wil dat zeggen “consument aan de macht”? In het beste geval “consument aan de klap”…

Graag minder commercieel gebazel en meer genuanceerde artikels die echt waardevolle informatie bevatten over de evolutie van sociale media en hun maatschappelijke invloed. Verkoopspraatjes voor en door zelfverklaarde social media experts die als paddestoelen uit de grond schieten hebben we nu wel voldoende gehad.