Nintendo Wii

Tenzij je de afgelopen maanden op een onbewoond eiland hebt doorgebracht, heb je allicht al wel gehoord over de Wii, de nieuwe spelconsole van Nintendo. Samen met de Sony Playstation 3 en de Xbox 360 van Microsoft vormt het de heilige drievuldigheid van de nieuwe generatie gameconsoles, maar met de Wii is Nintendo resoluut een andere weg ingeslagen dan zijn twee grote concurrenten.

Zowel de PS3 als de Xbox 360 zijn krachtige machines met ronduit indrukwekkende graphics. Zo beschikt de PS3 bijvoorbeeld over maar liefst 3 Power-Pc processoren van 3.2 Ghz, wat nog maar eens pijnlijk duidelijk maakt dat mijn pc met een pentium 1.6 Ghz processor zo ongeveer klaar is voor het museum, maar dat is een ander verhaal.

Nintendo heeft ervoor gekozen om zich niet te bemoeien met deze wapenwedloop en moet het stellen met een 1.2 Ghz processor, maar daar staan wel een paar andere zaken tegenover die de consument moeten overtuigen om voor de Wii te kiezen.

Ten eerste is er een merkelijk prijsverschil. De Wii is de jouwe voor € 250 terwijl de Xbox je meer dan € 400 lichter maakt en de PS3 (die momenteel nog steeds niet verkrijbaar is in België) zelfs € 600. Het meest opmerkelijke verschil is wel de revolutionaire besturing: geen conventionele joypads maar wel een controller die lijkt op een afstandsbediening van een tv en een ‘nunchuk’ die in de andere hand wordt gehouden.

Het is niet zozeer de vorm die uitzonderlijk is, maar wel het feit dat de controllers bewegingsgevoelig zijn waardoor je ze kan besturen door fysieke bewegingen. Wie de commercial nog niet heeft gezien en er zich weinig kan bij voorstellen moet dit Youtube filmpje maar eens bekijken. Bij de Wii krijg je standaard het spel Wii sports dat inspeelt op de mogelijkheden van de controllers. Het meest populaire spel is voorlopig The Legend of Zelda.

Het is duidelijk dat Nintendo zich met deze console niet zozeer richt op de echte gamers die spectaculaire techniche specificaties en bijhorende graphics verwachten, maar met de nadruk op fun en gameplay een veel breder publiek wil aanspreken. Slim gezien van Nintendo, want terwijl de Sony en Microsoft samen zitten de vissen in de vijver van 12 tot 25-jarige gamers, spreekt de Wii een veel ruimer publiek aan.

Met succes, want de Wii is een enorme hit. Twee dagen na de Europese lancering op 8 december waren er meer dan 325.000 exemplaren verkocht en was de voorraad al uitgeput. Europa volgt daarbij in de voetsporen van Japan en de VS, waar ondertussen al meer dan een miljoen exemplaren van de Wii verkocht werden. Ik denk dat toekomste marketingstudenten het Wii verhaal nog wel eens zouden kunnen tegenkomen als case study…