0

No products in the basket.

H&M racistisch? Bwa.

Je zou bijna denken dat H&M ooit is opgericht door Himmler & Mengele als je zo naar het social media volkje luistert. Een groot deel daarvan blijkt namelijk van mening dat de Zweedse kledingketen ronduit racistisch is. De gevolgen waren niet min: van boycots tot vernielde winkels. En dat allemaal vanwege een foto waarop een zwarte jongen staat met een trui die zegt ‘Coolest Monkey in The Jungle’. Nou. Valt H&M dan echt zoveel te verwijten?

Ik ben er me van bewust dat nadenken voor je online je mening geeft zowat even modieus is als een paars nektapijt, maar laat me toe even stil te staan bij wat er hier is gebeurd. Optie 1: de neonazi’s van het H&M marketingteam hebben tijdens een van hun beruchte meetings in de met swastikavlaggen versierde kelder van het hoofdkantoor beslist dat de superioriteit van het Arische ras zal uitgedragen worden door het gebruik van deze foto, de te voorziene commerciële gevolgen ten spijt. Optie 2: geen enkele van de betrokken ha & emmers heeft er bij stilgestaan dat deze foto als racistisch zou kunnen worden opgevat.

Ik ben er nog nooit van beschuldigd een optimist te zijn, maar zelfs ik denk te mogen uitgaan van optie 2. Onvoorzichtig van H&M? Zeker. Kan je hen dat kwalijk nemen? Misschien wel. Betekent het dat H&M een racistisch bedrijf is? Neen. Integendeel zelfs, het impliceert net dat het voor hen gewoon twee mooie kinderen zijn met elk een willekeurige trui. En is dat niet exact zoals het zou moeten zijn in een ideale wereld? Moeten we H&M niet feliciteren met de diversiteit in hun reclame in plaats van ze naar de hel te wensen vanwege een willekeurig woord op een kledingstuk? Is die onvoorzichtige kleurenblindheid voldoende om winkels te vernielen?

Ik maak me geen zorgen over de toekomst van een H&M, die jongens redden het wel nog even. Maar je kan je wel zorgen maken over de macht van de sterretjes van het moment wiens ondoordachte door profileringsdrang gestuwde berichten op sociale media grote gevolgen kunnen hebben. Vrijheid van meningsuiting lijkt op deze manier verdacht veel op machtsmisbruik. In essentie gaat het racismedebat over rechtvaardigheid, of het gebrek eraan. Maken figuren zoals The Weeknd en Romelu Lukaku zich dan eigenlijk niet schuldig aan datgene wat ze een ander verwijten?

Voor de duidelijkheid: racisme is verwerpelijk en moet bestreden worden. Mooi dus dat weldenkende mensen – ook de bekendere exemplaren – zich ertegen uitspreken. Maar kies je veldslagen zorgvuldig. Hoe meer je roept, hoe minder het betekent. De misselijke commentaren op het Oostenrijkse nieuwjaarskind of de nieuwe Miss België zijn het gevecht waard, deze sweatergate niet.

Vriend Romelu, waarom hou je je niet gewoon bezig met te doen waar je goed in bent? Volgens velen is dat voetballen. Trek dus je gesponsorde Nike trainingspak aan (met veel liefde gemaakt in een Aziatische sweatshop door kinderen die ongeveer even oud zijn als die op de foto) en ga een balletje trappen in je onmetelijke tuin. Haal daarna dat mooie kostuum van Boss uit de kast (Hugo was zowat de huisontwerper van de Nazi’s, wist je dat?) en ga lekker op restaurant. Maak er een foto voor je Instagram en onstpan je. Spaar je verontwaardiging voor wanneer we ze echt nodig hebben.