Politics 2.0

In onze nationale media is het voorlopig even wat stiller rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar op Internet woedt de strijd in volle hevigheid. Online media blijken in de race naar het Witte Huis zelfs een bepalende factor te worden, iets wat 4 jaar geleden nog niet het geval was. Er is zelfs nog maar eens een nieuw modewoord voor in het leven geroepen: ‘Politics 2.0’, verwijzend naar het Web 2.0 principe.

De term levert in Google al een slordige 3 miljoen resultaten op, niet meteen even veel als ons Britney (80 miljoen), maar toch een mooi begin. Nu we het toch even over Google hits hebben, ook op dat gebied is het nek aan nek tussen Hillary (28 miljoen) en Barack (26 miljoen). Op zich wel bedroevend dat een gevallen popster meer dan drie keer zo populair is op Internet, maar goed… Beide democratische kandidaten doen het in ieder geval beter dan Bush (24 miljoen), een prestatie die ze ongetwijfeld kunnen doortrekken op beleidsniveau.

De potentiële opvolgers van Bush zijn zich in ieder geval duidelijk bewust van het belang van Internet en zijn dan ook volop online actief, uiteraard al bloggend op hun eigen sites, maar ook op netwerksites zoals Facebook. Voor de campagneteams is dit alles natuurlijk een zeer krachtig medium dat, evenwel niet altijd even doordacht, zo veel mogelijk wordt gebruikt. Het valt dan ook zeer te betwijfelen dat Barack, Hillary en John zelf regelmatig het toetsenbord ter hand nemen om hun zegje te doen. Alles wat in en rond de campagne gebeurt is uiteraard ook uitgebreid te volgen op YouTube. Zo kan je op prezvid.com alles volgen “door de ogen van YouTube”.

De invloed van Internet is zoals gewoonlijk natuurlijk niet alleen positief. Ik kan me levendig inbeelden dat de kandidaten zelf het een weinig bemoedigende gedachte vinden dat elke beweging die ze maken of elke letter die ze uitspreken, via de gsm van een omstaander en vervolgens YouTube, de volgende dag voorpaginanieuws kan zijn in de nationale media. Los daarvan circuleren er ook massa’s amateurvideo’s op YouTube waarbij de draak wordt gestoken met de kandidaten, hun gedrag en hun uitspraken. Voorbeelden daarvan vind je zelf zonder al te veel problemen op YouTube.

Natuurlijk zijn er ook zachtaardige mensen die liever hun favoriete kandidaat steunen in plaats van een andere af te breken. Ook dat gebeurt online op een zeer creatieve manier. Om maar even terug te komen op Britney Spears, er zijn zeer gelijkaardige figuren die met een streep muziek en wat looks hun steentje bijdragen. Een van de bekendsten is Obama Girl die, ondanks het feit dat het over een weinig inspirerend nummer gaat, zeer populair is aan de andere kant van de plas. Of tenminste bij de Barack aanhangers. Haar clipje ‘I Got a Crush … On Obama’ werd intussen bijna 8 miljoen keer bekeken.

Ik ben niet voldoende op de hoogte van de Amerikaanse politiek en de verschillende presidentskandidaten om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar laat ons hopen dat Internet een klein beetje kan bijdragen aan een weloverwogen stem van de Amerikaanse kiezer, anders zitten we straks nog met McCain opgescheept. Lekkere frietjes, dat wel…