Dela reclame met Koen Wauters

Wat hoor ik nu al een paar middagen op rij op Q-music? Een reclamespotje van Dela Uitvaartverzekeringen met Koen Wauters in de hoofdrol. Ik zou me in zijn plaats weinig geroepen voelen om hiervoor reclame te gaan maken, maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken. Wat opmerkelijker is, is de tekst die we te horen krijgen uit zijn mond. Het spotje begint met Wauters die het volgende ten berde brengt: “Als u zo meteen om het hoekje gaat voor een broodje smos, dan hoop ik dat u dat niet letterlijk doet…”.

Niet enkel een vrij gewaagde strategie om mensen op zo’n persoonlijke manier aan te spreken gezien het toch wel gevoelige thema, maar er is ook een probleem met de tekst. Ik ben geen taaldeskundige, maar als ik me niet vergis zou Wauters ons beter wensen dat het net wél letterlijk is, want dat betekent dat je gewoon een broodje gaat halen om de hoek.

Als je het gebruik van spreekwoorden achterwege laat, komt het er eigenlijk op neer dat hij zegt “Ik hoop dat u sterft als u zo dadelijk een broodje gaat halen”. Natuurlijk een goede zaak voor zijn werkgever in dit geval, maar niet bijzonder sympathiek…

In de eerste plaats is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de copywriter om een correcte tekst aan te leveren, maar het blijft vreemd dat er grammaticale flaters van dit formaat kunnen begaan worden terwijl er toch een heel aantal mensen betrokken is bij de creatie van zo’n reclamespotje. Of het moet natuurlijk zijn dat het om een opzettelijke verspreking gaat, maar in dat geval ontgaat de bedoeling ervan me compleet.